Monday 18 October 2010

300 Buah Bank Tutup di AS



Regulator AS telah menutup tiga pemberi pinjaman lebih di negara bahagian Missouri dan Kansas, membawa jumlah penutupan bank bermasaalh sebanyak 132 buah pada tahun ini.

Federal Deposit Insurance Corp (FDIC) melaporkan penutupan Premier Bank Jefferson City, Mo, WestBridge Bank dan Trust Co dari Chesterfield, Mo dan Keselamatan Tabungan Bank, yang berpusat di Olathe, Kan, Bloomberg melaporkan.

Kegagalan bayaran balik kepada badan pengawas lebih dari USD 500 juta. Para ahli mengatakan kegagalan bank secara langsung berkaitan dengan krisis harta tanah diwaktu ini.

Bank-bank AS ditutup pada rekod tertinggi pada tahun ini. Menurut FDIC, ada lebih dari 800 “bank bermasalah” di negeri ini. Lembaga-lembaga ini menyimpan lebih dari USD 400 bilion dalam aset.

Ketua FDIC Sheila Bair mengatakan bahawa badan tersebut mengharapkan jumlah kegagalan tahun ini akan melebihi jumlah 2009 sebanyak 140, tapi jumlah aset kegagalan tahun ini mungkin akan lebih rendah.

Selama krisis kewangan, AS menyiapkan USD 700 bilion program bantuan untuk ‘bailout’ sakit pusat-pusat kewangan.

Tapi Troubled Asset Relief Program telah gagal untuk membawa krisis kewangan untuk menamatkan atau bahkan menstabilkan sistem kewangan Amerika .

Sejak awal krisis kewangan tahun 2007, 300 bank telah diambil alih oleh FDIC di Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment