Sunday 12 May 2013

Nilai saham hartanah naik


Nilai saham hartanah naik
Ilustrasi menunjukkan projek Mah Sing iaitu Bandar Southbay di Batu Maung, Pulau Pinang yang dijangka siap dalam tempoh lima tahun lagi.
 
Saham mewah hartanah dan pembinaan seperti Sunway Bhd, UOA Development Bhd, Mahsing Group Bhd, Glomac Bhd, Gamuda Bhd, IJM Corp Bhd, WCT Bhd dan Kimlun Corp Bhd dijangka mengetuai aliran harga meningkat Bursa Malaysia pasca Pilihan Raya Umum (PRU), menurut penganalisis.

Naib Presiden dan Ketua Penyelidik Runcit Affin Investment Bank Dr Nazri Khan berkata, berdasarkan sentimen positif pasca pilihan raya serta peningkatan hartanah dan pembinaan, sektor ini berada pada kedudukan yang baik bagi meneruskan dasar Program Transformasi ekonomi sebelum ini.

“Petunjuk asas tempatan, FBMKLCI, dijangka mencecah paras 1,800 (diketuai sektor hartanah dan pembinaan) apabila tumpuan beralih kepada penyambungan dasar-dasar pertumbuhan proekonomi susulan kemenangan kerajaan sedia ada pada 5 Mei,” katanya.

Nazri berkata, saham sektor pembinaan dan hartanah tempatan mencatatkan prestasi pasaran paling kukuh pasca pilihan raya.

“Ini kebiasaannya merupakan petunjuk baik untuk pasaran saham. Kami yakin saham hartanah dan pembinaan sekurang-kurangnya mempunyai dua faktor positif untuk mengekalkan aliran meningkat pasaran secara menyeluruh iaitu peningkatan carta peringkat awal dan harga asas yang rendah secara relatifnya bagi yang lain dalam pasaran,” katanya.

Nazri berkata, peningkatan hartanah yang sensitif kepada prestasi ekonomi selain saham pembinaan merupakan elemen penting dalam pasaran saham yang sihat. - Bernama

No comments:

Post a Comment