Saturday 27 September 2014

Pelancongan Syariah, Negara Non-Muslim Cabar Negara Orang Islam..

Negara non muslim ini lebih gencar kembangkan wisata syariah Bas pelancong di Bandung.


Jakarta: Potensi pelancongan syariah diramal akan terus berkembang dan membesar di dunia. Ironinya, negara dengan majoriti Muslim seperti Indonesia tidak menyambut potensi ini dengan baik. Negara non muslim malah lebih maju dan lancar mengembangkan pelancongan syariah.

Ketua Pengarah Pemasaran Pelancongan Kemenparekraf, Esty Reko Astuty Indonesia menyebut, negara non muslim sudah menentukan target mereka dalam membuat produk halal. Mereka membuat pelancongan halal yang mengimbangi spiritual dengan pekerjaan.

"Non muslim menjadikan negara muslim sasarannya. Mereka membuat pakej produk halal, seperti New Zealand, Jepun, dan Eropah hingga Hong Kong. Mereka yang membuat 'pakej halal' itu termasuk China dan Argentina juga," ucap Esty dalam acara seminar di Hotel Sofyan, Jakarta, Sabtu (27/9).

Esty mensasarkan, ke depannya Indonesia perlu gencar dan lancar membangunkan dan mempromosikan pasaran pelancongan syariah. Jika tidak, maka muslim yang ramai di Indonesia hanya akan menjadi pasaran empuk.

"Ada 7 minat khusus yang terus kita tawarkan, satu khusus itu ialah pelancongan-syariah. Trend perkembangannya cukup pesat, mencari gaya hidup sihat, mesra alam. Tetap menilai spiritual. Keseimbangan kehidupan dalam bekerja," katanya.

Potensi nilai pelancongan syariah dunia tahun 2012 menembus angka US $ 137 bilion per tahun. Angka ini diramal terus meningkat sehingga US $ 181 bilion di 2018. Namun ini belum digarap serius oleh Indonesia. (IH)

No comments:

Post a Comment