Tuesday 8 September 2015

Terkejut, Bank Tidak Mahu Tukar Ringgit ke Pound Sterling.


JOHOR BAHRU - Seorang pelajar Doktor Falsafah di sebuah Universiti di United Kingdom mendakwa sebuah bank di Johor enggan menerima tukaran wang dari Ringgit kepada Pound Sterling.

"Tadi pergi bank, bank cakap mereka tidak terima tukar dekat cawangan sini," kata Nurayuni Daud, 28 (bukan nama sebenar) memetik laporan dari Sinar Online.

Menurutnya, kejadian berlaku di sebuah bank pagi semalam dan sebelum ini dia tidak mempunyai sebarang masalah untuk membuat pertukaran wang Ringgit Malaysia ke Pound Sterling.

"Saya hendak tukar, bank tidak mahu ambil, rugi katanya, jadi saya hendak tukar di mana....sedih Malaysia macam ini," katanya.

Tambah Nurayuni, duit yang mahu ditukarnya hanya bernilai RM1,500.

"Setakat 200 Pound Sterling dalam duit Malaysia RM1,500," katanya.

"Pergi 'money changer' pun mereka tidak berani ambil....hari ini (semalam) paling teruk duit Malaysia jatuh 1 Pound Sterling bersamaan RM6.54," keluhnya.

Menceritakan hidupnya di UK, Nurayuni berkata InsyaAllah semuanya akan 'baik-baik sahaja'.

"Hidup dekat UK ok sahaja nak 'survive', sana galakkan bekerja...banyak kerja 'part time' lagi, bayaran pun OK, sebab kos kehidupan rendah. Sejam dapat 8 Pound Sterling sejam pun dah banyak, sebab 8 Pound itu sudah besar, boleh beli macam-macam," katanya. 

No comments:

Post a Comment