Wednesday 29 April 2015

Awas,‘Datuk Seri’ dalang tipu jual beli kereta

HONG SOON (kiri) menunjukkan sebahagian daripada 27 kenderaan mewah terpakai pelbagai jenis yang berjaya dirampas selepas sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur semalam

KUALA LUMPUR – Polis menumpaskan satu sindiket penipuan jual beli kenderaan yang aktif me­nipu orang ramai sejak penghujung tahun lalu dengan tertangkapnya tiga individu termasuk dua individu yang bergelar Datuk Seri dan Datuk palsu di Kuala Lumpur.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Law Hong Soon berkata, pihak Bahagian Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Wangsa Maju sebelum ini telah menerima sebanyak 126 laporan berkaitan kegiatan penipuan dalam urusan jual beli kenderaan mewah terpakai sepanjang tempoh tersebut.

Menurutnya, bertindak atas laporan tersebut, polis berjaya menahan tiga suspek lelaki berusia lingkungan 20 hingga 39 tahun di sekitar Kuala Lumpur pada 11 Mac lalu serta berjaya merampas 27 buah kenderaan mewah terpakai pelbagai jenis bernilai RM10 juta antaranya Audi, Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen dan Mini.

“Kegiatan itu dipercayai didalangi oleh pengerusi syarikat berkenaan yang kononnya bergelar ‘Datuk Seri’ dengan menawarkan harga tinggi bagi membeli kereta mewah terpakai daripada mangsa yang mengiklankan kenderaan mereka di laman web Mudah.my. (Kosmo!)

No comments:

Post a Comment