Friday 26 February 2016

Robert Kuok kekal orang terkaya di Malaysia


SINGAPURA – Tan Sri Robert Kuok yang terkenal dengan gela­ran Raja Gula terus mengungguli kedudukan teratas dalam senarai individu terkaya Malaysia anjuran majalah Forbes buat kali ke-11 berturut-turut dengan aset bersih bernilai RM42.17 bilion.
Ananda Krishnan yang me­nguasai firma telekomunikasi Maxis juga terus kekal sebagai orang kedua terkaya di Malaysia pada tahun ini.
Bagaimanapun, menurut laporan senarai terkini individu terkaya Malaysia anjuran Forbes (www.forbes.com) bagi tahun 2016 menyaksikan nilai kekayaan individu-individu terkaya di negara ini menyusut berbanding tahun 2015.
Penyusutan nilai kekayaan 10 individu yang tersenarai itu dikaitkan dengan penurunan harga minyak dan kejatuhan nilai ringgit.
Senarai 10 individu paling kaya di Malaysia bagi tahun ini turut memperlihatkan dua individu yang tersenarai pada tahun 2015 telah terkeluar daripada senarai menjadi 10 individu paling kaya.
Mereka ialah Goh Peng Ooi dan Lee Oi Hian.
Aset Pengerusi Yayasan Al-Bukhary, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary turut terjejas tetapi beliau masih kekal dalam senarai 10 individu terkaya di negara itu tetapi jatuh pada kedudukan ke­sembilan berbanding kedudukan kelapan pada tahun 2015. (Kosmo!)

No comments:

Post a Comment