Tuesday 11 October 2016

Negara Muflis, Jika Hutang RM800 Bilion, Tidak Mampu Dijelaskan. -Dr M

Hasil carian imej untuk dr mahathir
MELAKA, 11 OKT: Malaysia berhadapan risiko sebagai negara muflis sekiranya hutang yang hampir mencecah RM800 bilion titi, kata mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. 

Katanya, keadaan ini menyebabkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ‘menjual’ negara ini sedikit demi sedikit untuk membayar hutang akibat kegagalan beliau menguruskan ekonomi negara dengan cekap dan amanah.

"Najib dah rosakkan negara kita. Sekarang ini hutang kerajaan dah meningkat hampir RM800 bilion. Nak bayar duit dari mana? Esok kita kena jual negara sedikit demi sedikit.
“Sekarang ini pun Najib dah jual negara kepada orang asing. Beli kilang elektrik dengan harga yang mahal jual kepada orang asing negara China dengan harga yang cukup murah. Ini perniagaan yang ‘bijak’, beli harga mahal, jual harga murah sebab itu dia bankrap.
“Demikian juga tanah dijual. Tanah Iskandar dijual, tanah TRX di Kuala Lumpur dijual kepada orang Indonesia. Inilah kerja Najib. Jual habis tanah buat bayar hutang. Adakah kita biarkan dia jual negara kita? Ini negara kita, kita tak boleh nak ke mana-mana,” kata Dr Mahathir.
Beliau  berkata demikian pada Siri Jelajah Penerangan 1MDB – 1 Malaysia Dalam Bahaya di Taman Paya Dalam di sini, malam tadi.
Jelasnya, keadaan ini membuktikan Najib tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia ekoran sikap tidak bertanggungjawab dan tidak amanahnya yang menyebabkan negara terpaksa menanggung hutang yang tinggi.
“Kerajaan tak dapat bayar hutang apa dia buat? Suruh rakyatlah bayar sebab itulah kenakan GST, tol naik tinggi, minyak tak ada subsidi untuk bayar hutang. Kalau tak bayar hutang negara jadi muflis,” katanya lagi.
Ketika menyentuh hutang melibatkan skandal 1MDB pula, Dr Mahathir menjelaskan hutang yang pada asalnya berjumlah RM40 bilion kini melonjak lebih RM60 termasuk faedah yang dikenakan. (S'gorkini)

No comments:

Post a Comment