Monday 24 March 2014

Saham SP Setia meningkat, ekoran berita Syed Mokthar...


Harga saham SP Setia Bhd di Bursa Malaysia meningkat ekoran berita bahawa Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary (gambar) sudah mengemukakan cadangan untuk membeli sebahagian besar kepentingan Permodalan Nasional Bhd dalam syarikat hartanah itu.
Pada 10.06 pagi, saham SP Setia meningkat enam sen kepada RM3.01 dengan  897,700 lot bertukar tangan.
Laporan berita itu menyebut Syed Mokhtar mencadangkan Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif SP Setia Tan Sri Liew Kee Sin kekal di SP Setia dan menjadi rakannya dalam usahanya itu.Laporan itu menyebut Syed Mohktar dikatakan sudah menerima kelulusan tertinggi kerajaan untuk berbincang dengan PNB, namun beliau dijangka menghadapi tentangan.
Ia juga menyebut selain keputusan Liew untuk tidak terlibat dalam usaha itu, Syed Mokhtar juga berhadapan tentangan daripada PNB, yang mempunyai rancangan sendiri untuk SP Setia.
Firma penyelidikan RHB Research Institute berkata ia menaikkan saranan SP Setia kepada 'beli dagangan' pada nilai saksama pada RM3.54.
"Tumpuan kini ialah pada langkah PNB dalam menstrategikan syarikat itu.
"Berdasarkan penilaian, Tan Sri Syed Mokhtar kini dikatakan sebagai pembeli yang berminat ke atas SP Setia," katanya dalam nota kajiannya hari ini. – Bernama, 24 Mac, 2014. (TMI)

No comments:

Post a Comment