Sunday 2 March 2014

Shazia Saleem Leat Food, Makanan Halal Di London.

Shazia Saleem

SHAZIA Saleem sempat merasa kecewa dengan sukarnya memperoleh makanan halal . Itulah yang selanjutnya mendorong Shazia membina perniagaan makanan halal .

Yang hebat , Shazia bermula ketika ia masih menjadi mahasiswa di Warmick University . 


 "Sebahagian besar teman - teman saya non - Muslim . Saya selalu iri dengan mereka , sementara saya hanya boleh membeli keju atau pasties bawang , " kata dia dilansir onislam.net , Selasa ( 25 / 2). 
Shazia tak berdiam diri . Ia mula berfikir untuk menghasilkan makanan sendiri . Selama lapan tahun ia merintis itu , hingga akhirnya ia mengeluarkan produk bernama ieat .

" Saya korbankan impian saya untuk ieat . Saya harus pergi dan melakukan sesuatu untuk diri saya , " kata dia yang sempat bekerja di BBC TV ini .


Awalnya , ia memulakan rintisannya itu ketika membeli resort yang sudah tidak terpakai di Kemboja. Beberapa kerabatnya , menilai langkah itu sebagai hal yang gila . Namun , Shazia acuhkan omongan itu .


" Di sana , saya kembangkan satu tempat percutian yang mesra alam . Dan itu berjaya , " kata dia .Berjaya merantau di Kemboja , Shazia kembali ke Inggeris . 


Di negeri kelahirannya , Shazia memperkenalkan ieat Foods . Ini merupakan hasil dari penyelidikan dan rasa kecewa Shazia .

" Pada mulanya , kami mungkin ingin mencuba pelbagai makanan barat . Tapi pada akhirnya kita harus kembali pada ajaran Islam , " kata dia .


Ketika dilancarkan pertama kali , ieat Foods hanya ditemui secara terhad di London , Birmingham dan Leicester . Wajar terhad , kerana Shazia hanya dibantu lima pekerja . 


 " Cita-cita saya memang untuk membuat kehidupan lebih baik bagi saya dan keluarga serta saudara seiman di luar sana , " katanya . ( ROL / sbb / dakwatuna/IH )

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Makanan halal cara Islam menjadi pemangkin ke arah kebangkitan ekonomi Islam. Terutama di negara bukan Islam, yang ekonomi dan politiknya tertekan. Makan cara Islam adalah wajib, penyembelehan adalah wajib dan memulakan usaha ekonomi adalah wajib. Itulah kunci pemangkinnya untuk terus menaik!

No comments:

Post a Comment