Tuesday 25 February 2014

McDonalds Didenda AUD $15,000 Kerana Menindas Pekerja.

abc news
AUSTRALIA - Sebuah gerai francais segera di Rockingham , Australia Barat didenda AUD $ 15 ribu kerana melanggar syarat menggaji pekerja remaja .

Seorang gadis berusia 14 tahun yang bekerja di gerai tersebut mengaku perlu bekerja selama 15 jam ketika mendapat tugas jaga atau shift malam , dan bahkan pernah juga bekerja sampai lewat tengah malam padahal besoknya harus bersekolah .


Kementerian Perdagangan kemudian berinisiatif memfailkan saman undang-undang terhadap McDonald . Menteri Perdagangan , Michael Mischin menggambarkan kes ini sebagai sesuatu yang sangat mengerikan .


Ini merupakan ke - 5 kalinya restoran francais McDonalds divonis bersalah kerana melanggar undang-undang mengenai pekerja remaja . Keputusan terakhir diterima McDonalds atas pelanggaran sejenid pada tahun 2007 lalu .


Di Australia gerai francais segera dibolehkan menggaji remaja berusia antara 13 dan 15 tahun , tapi mereka tidak dibolehkan bekerja lewat dari pukul 10 malam atau sebelum pukul 06.00 di pagi hari . (ABC news)

No comments:

Post a Comment