Monday 24 February 2014

Herba: Buah... Eh, Malu Nak Sebut. Khasiatnya, Huuu ...

BUAH ini masa mudanya hijau, bila masak berwarna hitam. Kalau nak makan dipecahkan kulitnya, isinya kehitam-hitaman, berlapis-lapis macam asam keping, rasanya pahit-pahit manis. Kebiasaannya isi buah ini dimakan mentah dan bijinya direbus untuk dijadikan penawar..
Namanya buah 'Kote Mamak' (KM). Sejenis tumbuhan atau buah ini dalam bahasa saintifiknya dikenali sebagai 'Samanea Saman'. Tumbuhan atau buah ini, diburu kerana kaya dengan khasiat semulajadi. Ia dikatakan mampu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit termasuklah darah tinggi dan kencing manis.
Sejarah, mengapa disebut 'kote mamak', tak tahulah. Kata orang tua-tua bijinya boleh dibuat ubat seperti di atas. Minyaknya pula dipercayai boleh diurut pada senjata lelaki supaya menjadi lebih besar, panjang dan power. 


Tumbu subur di pinggir hutan, buahnya bergayutan di pohon.

Buah ini dikatakan berasal dari Kepulauan India. Di Malaysia ,ia membiak liar di pinggir hutan dan jalan. Ketinggian pokoknya boleh mencapai sehingga 50 meter. Ia dikategorikan sebagai buah-buahan bermusim iaitu di antara bulan Ogos hingga Oktober. Pokoknya boleh ditanam dengan menggunakan biji benih dan keratan batang. 

By HMH HERBA

Lihat herba-herba seterusnya.. 
E-Buku IH-81: Herba

2 comments:

  1. untung lah mamak ade buah, bersepah ehh kotey mamak kat pokok tergantung,

    ReplyDelete