Friday 22 August 2014

Israel Ingin Hancurkan Ekonomi Gaza


Israel Ingin Hancurkan Ekonomi Gaza
Selain mengincar para pejuang Hamas, Israel dikatakan mempunyai agenda yang lebih berbahaya bagi kelangsungan Palestin. Israel dituduh berupaya membawa ekonomi Palestin ke jurang kehancuran.

Pengakuan ini disampaikan pemilik kilang terbesar di Gaza yang hancur lebur kerana serangan meriam dan roket Israel.

Tudingan kemusnahan ekonomi Gaza memang sukar dibuktikan, namun ratusan kilang di Gaza kelihatan hancur akibat gelombang kemusnahan yang lebih besar berbanding jumlah kerosakan dua perang sebelumnya.

Pegawai rasmi Israel mendakwa serangan selama beberapa kilang hanya disasarkan pada lokasi-lokasi yang didakwa menjadi sarang para pengganas. Namun, Israel masih harus mengumpulkan bukti-bukti untuk tuntutan itu.

Aymad Hamada pemilik kilang makanan tin minggu lalu melintasi runtuhan kerajaan perniagaan yang dibangunnya. Hamada menggaji 150 orang dan menjual salah satu jenama pasta tomato terkenal di Gaza. Bara api masih mengepul dari kilangnya yang bernilai US $ 5 juta.

"Saya berusia 45 tahun. Jujur saya selalu berfikir Israel masih mempunyai moral dan pemikiran logik. Kali ini, saya menyaksikan mereka menyerang terus-terusan kilang kami," katanya. "Israel takkan melakukan kesalahan seperti ini."

Mengutip laporan washingtonpost, Kamis, 21 Ogos 2014, para pengusaha di Gaza mengatakan mereka seolah tersepit di antara Mesir, pejuang Hamas dan Israel, yang mengenakan sekatan perdagangan dan pelancongan. Serta melarang Gaza mendirikan dan mengendalikan lapangan terbang atau pelabuhan.

Sementara itu, Israel tetap pada pendiriannya bahawa kilang-kilang yang mereka serang digunakan sebagai tempat pengeluaran senjata dan roket. Para pegawai tentera Israel menegaskan bahawa kilang-kilang tersebut sah sebagai 'sasaran tentera'.

Untuk diketahui, sejumlah kilang berdiri di Gaza terutama di sepanjang sempadan dengan Israel.

"Kami tidak diperintahkan menghancurkan kilang-kilang," kata Lt Kol. Eran Shamir-Borer, seorang pegawai tentera di Dewan Penasihat Tentera Israel. "Anda tidak boleh menyerang ekonomi musuh." Ditambahkannya, menyerang penopang perekonomian musuh dinilai melanggar peraturan antarabangsa dan dianggap sebagai jenayah perang.

Namun Israel tidak dapat membuktikan kenyataan beliau tidak mensasarkan kilang-kilang di Gaza. Pegawai tentera Israel menyalahkan Hamas yang menggunakan bandar padat penduduk sebagai asas pertahanannya sehingga timbul korban tewas dari awam yang tidak sedikit.

Dalam catatan terbarunya, PBB melaporkan bahawa 1.975 orang Palestin terbunuh oleh serangan Israel, sebahagian besar daripada mereka orang awam. UNICEF mengatakan bahawa 457 korban tewas adalah anak-anak. Sementara para pegawai tentera Israel mengatakan mereka telah membunuh kira-kira 900 "pengganas".

Di sisi Israel, 64 tentera dan tiga orang awam, termasuk seorang pekerja asing, tewas. (IH/D)

No comments:

Post a Comment