Tuesday 5 August 2014

Ikan patin: Sasar pendapatan RM5,000 sebulan

Oleh Mohd Sabran Md Sani

 JOM KREATIF 


Melihat ribuan ikan patin menyerbu roti yang dilemparkan ke sungai, ia pasti membuatkan sesiapa pun teruja. Ia antara pengalaman penulis ketika menyertai rombongan bersama rakan ke Sungai Chao Phraya atau Menam Chao Phraya di Thailand beberapa tahun lalu. Bagi rakyat tempatan, ikan di sungai terpanjang dan terpenting di Thailand itu dianggap suci. Budaya setempat menidakkan ikan terbabit menjadi sajian di meja makan berbanding menu enak yang menjadi kegemaran masyarakat di Malaysia.
Foto
RUSHDI terbabit dengan Projek Kluster Ternakan Ikan Sangkar Sungai Temerloh.
Foto
ADNAN menunjukkan kaedah penternakan ikan patin sangkar.

Senarionya, ikan patin menjadi hidangan istimewa bagi penduduk di Pahang terutama di Temerloh. Rasanya yang enak berbanding ikan lain me­nyebabkan spesies itu sentiasa menjadi buruan peng­gemarnya. Lantaran itu gerai dan restoran menjual menu ikan patin tempoyak bertambah umpama cendawan tumbuh selepas hujan. Ikan patin atau nama saintifiknya Pangasius sutchi adalah spesies ikan air tawar jenis meserba yang mendiami kawasan sungai dan tasik.

Ia mempunyai dua sengat di kiri dan kanan serta satu di belakang badan, tidak bersisik dan lembut. Terdapat beberapa jenis ikan patin yang biasa didapati di daerah berkenaan seperti patin muncung, buah, juara dan sangkar. Kembara Media Perikanan 2014 anjuran Jabatan Perikanan, baru-baru ini mendekatkan penulis dengan industri penternakan ikan patin sangkar Sungai Pahang.
Foto
PATIN diperah limau untuk menambah keenakannya.
Foto
MUHAMAD Rizal bersama ikan patin tempoyak.

Bukan saja melihat aktiviti penternakan ikan patin sangkar di Sungai Pahang, tetapi mendekati usahawan tani dilahirkan agensi itu. Penulis bertemu penternak ikan patin sangkar terkenal iaitu Rushdi Ismail. Rushdi, 48, terbabit dengan Projek Kluster Ternakan Ikan Dalam Sangkar Sungai Pahang.

Dalam meningkatkan rantaian pengeluaran, Rushdi turut membekalkan ikan patin segar kepada pemilik restoran di sekitar Temerloh. Menu patin tempoyak sajian Go’ Bang Maju Patin Tempoyak yang diusahakan Muhamad Rizal Rosley turut meng­gunakan ikan patin segar.

Jujur­ nya ada beza antara patin yang diternak di sangkar dan juga kolam. Rasanya lebih enak jika diternak di sangkar kerana persekitaran air sungai yang sentiasa mengalir, selain tekstur dagingnya lebih padat. Ikan patin kolam pula berbau lumpur dan mempunyai kandungan lemak lebih tinggi.

Pengarah Perikanan Negeri Pahang, Adnan Hussain berkata, Projek Kluster Ternakan Ikan Dalam Sangkar Sungai Pahang adalah cetusan idea Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Usaha itu untuk menggalakkan generasi Y menceburi bidang pertanian.
“Kaedah penternakan yang dicadangkan adalah sangkar membabitkan belia (Agropreneur Muda) dan bakal mewarnai landskap pada masa depan,” katanya.

Tujuan projek itu untuk menyusun semula aktiviti akuakultur bagi pengusaha kecil dan sederhana berdasarkan kesesuaian kawasan perairan dan kawalan biosekuriti. Meningkatkan pendapatan pengusaha melalui peningkatan produktiviti pe­ngeluaran, kualiti dan harga pasaran yang tinggi.

Selain itu projek dilaksanakan bagi menerapkan amalan akuakultur baik dan prinsip biosekuriti ternakan. Tiga daerah yang dipilih di sepanjang Sungai Pahang adalah Pekan, Temerloh dan Bera. Menurutnya, Jabatan Perikanan membantu menyediakan empat sangkar kepada peserta terbabit, manakala peserta menyediakan sendiri lapan sangkar tambahan.

“Sasaran kerajaan mening­katkan pendapatan penternak terbabit kepada RM5,000 sebulan dengan kaedah penternakan lebih sistematik serta berkonsep­kan Amalan Akuakultur Baik,” katanya.

Di Temerloh katanya, ikan patin adalah spesies utama aktiviti penternakan ikan sangkar.

“Setakat ini, ada 122 penternak patin sangkar di Temerloh dengan pengeluaran 4,876 tan metrik setahun membabitkan 1,668 sang­kar,” katanya. Sebanyak 70 tan ikan patin diperlukan di Temerloh dan ia meningkat hingga 100 tan sebulan pada musim perayaan.
“Permintaan melebihi penawaran, justeru bekalan patin dari luar terpaksa dibawa bagi menampung permintaan itu,” katanya.

Jabatan Perikanan katanya mengambil langkah dalam melaksanakan perancangan jangka panjang untuk meningkatkan pengeluaran sumber protein tempatan.

“Antaranya meningkat­kan pengeluaran ikan patin sangkar di Sungai Pahang,” katanya.

Jabatan juga mengenal pasti 118 pengusaha ikan patin sangkar termasuk 50 belia di sepanjang Sungai Pahang.

“Ia membabitkan daerah Temerloh, Bera dan Pekan dengan sasaran menambah sangkar mereka, selain membantu membaiki sang­kar sedia ada yang rosak,” katanya.

Mengenai projek kluster ikan sangkar, katanya peserta akan memperoleh bantuan empat unit sang­kar.

“Kita tidak boleh memberi bilangan sangkar lebih besar bagi mengelak sebarang gangguan dari segi pusingan modal.
“Jabatan melatih 50 penternak di Pusat Pengembangan Akuakultur Perlok (PPA Perlok),” katanya.

Bimbingan berbentuk latihan asas dan lanjutan ditawarkan kepada golo­ngan sasar untuk mendapat­kan kemahiran secukup­nya. Ia bagi memastikan mereka menguasai teknik penternakan dengan betul supaya hasil ternakan dapat dikeluarkan secara maksimum. Projek dimulakan tahun ini dijangka selesai sepenuh­nya (selesai) dalam masa dua tahun.

Istimewanya patin sang­kar Sungai Pahang lebih baik kerana menggunakan kaedah amalan penternakan yang disyorkan Jabatan Perikanan.

“Penternak memberi makan menggunakan pelet bukannya perut ayam.
“Apabila kaedah penternakan lebih baik, hasil ikan juga lebih berkualiti,” katanya.

Paling penting, air su­ngai yang sentiasa mengalir termasuk kawasan lembangan yang membesar menjadikan kualiti ikan diternak juga lebih baik.

“Atas faktor itu juga menyebabkan ramai peng­gemar patin sungai sanggup datang dari jauh semata-mata mahu menikmati ikan segar dari sumber semula jadi,” katanya. (myMetro)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)

No comments:

Post a Comment