Sunday 23 August 2015

Turki Akan Menjadi Negara Terkaya Di Dunia

Turki akan menjadi salah satu negara terkaya dalam 20 tahun ke depan. Turki juga akan menjadi 15 besar tiang ekonomi global yang mempunyai kuasa untuk mempengaruhi negara lain dalam 25 tahun akan datang.

Demikian seorang pegawai Bank Dunia meramalkan.

"Pada tahun 2025, Turki akan menjadi salah satu daripada 15 tiang global dan akan memainkan peranan untuk mempengaruhi negara lain," kata Mansoor Dailami, pengurus kumpulan dari Emerging Global Trends Team of the Development Prospects di Bank Dunia.

Dalam pertemuan di Ankara pada keluaran laporan Bank Dunia yang berjudul, "Perspektif Pembangunan Global 2011", Dailami berkata Turki dengan perkembangannya yang agak seimbang ditambah dengan banyaknya permintaan penanaman modal asing dan domestik yang semakin berkembang akan menjadikannya sebagai salah satu negara terkaya dalam 20 tahun akan datang .

"Ekonomi Turki menjadi petanda baik bagi masa depan dengan penduduk kaum muda yang memerlukan pelaburan yang cukup besar dalam pendidikan," kata Dailami menambah.

Ekonomi Turki meningkat sejak beberapa tahun terakhir, pasca pemerintahan AKP tahun 2002. Kemajuan ekonomi itu juga yang disyaki menjadi salah satu kunci kemenangan AKP pada pilihan raya 2007 dan pilihan raya 2011.

https://www.facebook.com/pages/Sahabat-Erdogan/838853686152368

No comments:

Post a Comment