Monday 12 October 2015

Berlin:Ratusan Ribu Tolak Dagang Bebas Eropah/AS


Pihak penganjur merasa mencapai kejayaan besar selepas mendakwa berjaya menggerakkan 250,000 orang pada hari Sabtu (10/10/2015) untuk turun ke jalan di bandar Berlin, Jerman, guna membantah perjanjian perdagangan bebas antara Eropah dengan Amerika Syarikat dan Kanada.

"Ini adalah aksi protes terbesar yang pernah terjadi di negara ini selama bertahun-tahun," kata Christoph Bautz, pengarah gerakan massa, Compact, dalam ucapannya di hadapan peserta aksi protes yang diadakan bersama dengan kumpulan-kumpulan peduli lingkungan, organisasi amal dan partai- parti pembangkang.

Canselor Angela Merkel pernah mengatakan bahawa dia ingin Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) dengan Washington ditunaikan sebelum masa bakti Presiden AS Barack Obama berakhir.

Namun kumpulan penentang TTIP di Jerman bertambah tahun kebelakangan ini, di mana mereka bimbang perjanjian itu akan memberikan kuasa terlalu besar kepada syarikat-syarikat multinasional dengan mengorbankan pelanggan dan pekerja.

Para demonstran -yang menurut polis jumlahnya tidak sebanyak yang dituntut penyelenggara- mengatakan TTIP juga akan mengakibatkan penurunan standard kesihatan dan alam sekitar, contohnya dengan produk pertanian hasil pengubahsuaian genetik seperti yang banyak dipakai di Amerika Syarikat.

Sebagaimana diketahui, pengeluaran pertanian di AS banyak dihasilkan daripada tanaman hasil kejuruteraan genetik, yang di Eropah dianggap mempunyai kesan sampingan berbahaya bagi kesihatan manusia dan persekitaran hidup.

Tidak hanya itu, penentang TTIP juga mempersoalkan tentang standard kesejahteraan haiwan-haiwan ternakan jika perdagangan bebas dikuatkuasakan, yang menurut mereka perjanjian tersebut dibuat secara tertutup alias rahsia.

Aktivis penentang TTIP berkata perjanjian perdagangan bebas itu akan memaksa orang-orang Eropah memakan ayam yang dibasuh dengan bahan kimia klorin atau daging dari haiwan ternakan yang diberi makanan mengandungi hormon penggemuk.

Sementara itu kumpulan pengusaha berharap perdagangan bebas itu akan menjulang pendapatan ekonomi untuk Eropah lebih daripada 88 bilion euro bagi wilayah. (IH/H)

No comments:

Post a Comment