Monday 26 February 2018

Rugi lebih RM20,000 ditipu Macau Scam.


Macau Scam: Baca ini kalau tak nak ditipu!
RAUB: Juruterapi pergigian kerugian RM26,300 selepas ditipu sindiket Macau Scam yang menyamar pegawai kastam dan polis.
Anggota sindiket menghubungi mangsa mendakwa dia terbabit kes dadah serta penggubahan wang haram sebelum diarahkan membuka akaun sebuah bank dan memindahkan wang.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Superintendan Mohd Wazir Mohd Yusof, berkata kejadian bermula Khamis lalu apabila mangsa dihubungi seorang suspek yang menyamar pegawai Kastam Bukit Kayu Hitam, Kedah.
"Suspek mendakwa mangsa mempunyai kes dan hutang cukai barang dan perkhidmatan (GST) berjumlah RM16,702.38.
"Bagaimanapun mangsa menafikan sebelum diminta membuat aduan kepada dua lagi suspek yang menyamar polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah.
"Dua suspek berkenaan kononnya membuat semakan terhadap mangsa dan mendapati dia terbabit dalam kes dadah serta penggubahan wang haram," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau berkata, mangsa diminta membuka akaun di sebuah bank bagi membolehkan wang miliknya diaudit oleh juruaudit dilantik.
Jumaat lalu kira-kira jam 2 petang, mangsa membuka akaun di bank terbabit dan kemudian memasukkan wang RM26,400 ke dalam akuan berkenaan.
"Mangsa dihubungi seorang lagi suspek yang menyamar sebagai pegawai polis yang meminta menyerahkan segala butiran akaun bersama nombor pengenalan peribadi (PIN) kad ATM.
"Pada hari sama juga berlaku tiga pindahan wang ke dalam satu akaun dengan jumlah keseluruhan RM26,300. Mangsa dimaklumkan bahawa wang berkenaan akan dipulangkan semula pada keesokan hari (Sabtu)," katanya.
Mohd Wazir berkata, pada hari dijanjikan mangsa membuat semakan akaun dan mendapati tiada wang berkenaan dan sedar ditipu sebelum membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Raub.
"Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu dan siasatan lanjut masih dijalankan untuk mengesan suspek," katanya.

No comments:

Post a Comment