Friday 21 September 2018

4 Tips Beli Rumah Bawah Harga Pasaran



Ramai yang mencari rumah di bawah harga pasaran. Ini di mana anda akan medapat keuntungan sebaik sahaja anda mula membeli, tanpa perlu menunggu harga rumah untuk naik. Namun, peluang ini tidak semua orang boleh dapat, tapi kalau kena gayanya – dapat juga merasa beli rumah pada harga diskaun.

Berikut adalah 4 tips yang dapat digunakan bagi mendapatkan rumah di bawah harga pasaran untuk anda beli.

1. Berkawan Dengan Ejen Hartanah

Ejen hartanah adalah orang pertama yang akan tahu senarai rumah pada kedudukan harga yang murah dan juga di bawah harga pasaran. Oleh sebab itu, lebih mudah untuk mendapatkan info lanjut berkenaan rumah dan harganya daripada ejen hartanah ini sebelum mereka membuat iklan kepada orang ramai.
Sekiranya iklan telah dibuat, anda terpaksa berhadapan persaingan yang sengit bersama dengan mereka yang juga berhajat untuk membeli rumah.

2. Bertanya Dengan Jiran

Anda juga perlu menjadi seorang yang ‘’mesra alam’’ dengan meringankan mulut bertanya kepada jiran sebelah rumah. Mana tahu ada yang ingin menjual rumah mereka dengan harga yang rendah. Maklumlah, dengan jiran ni mudah sikit nak deal.

Jika jiran ada tidak mempunyai rumah untuk dijual sekalipun, mungkin mereka boleh memperkenalkan anda dengan kawan-kawan mereka yang berhasrat menjual rumah. Yang penting, topik perbualan rumah sudah dimulakan, dan mereka tahu yang anda sedang giat mencari rumah untuk dibeli.

3. Tengok Iklan Setiap Hari

Rajinkan diri ada untuk melihat iklan pada setiap hari walaupun anda akan merasa penat dan jemu. Anda berpeluang lebih besar untuk mendapatkan rumah di bawah harga pasaran apabila hari-hari belek portal online dan suratkhabar.
Lihat iklan-iklan rumah ini pada waktu pagi bagi membolehkan anda menjadi antara orang yang terawal melihat iklan-iklan tersebut. Kebiasaanya, rumah murah dan dicari oleh ramai orang, iklannya tidak akan bertahan lama disebabkan permintaan yang begitu tinggi.

4. Pandai Berunding Dan Pujuk

Jika masih tidak jumpa rumah dengan harga bawah pasaran, jangan cepat berputus asa. Anda masih boleh membuat rundingan dengan tuan rumah atau ejen. Gunakan alasan-alasan yang bernas dan boleh diterima.
Sebagai contoh, anda nak beli rumah ini sebagai rumah pertama untuk memulakan hidup bersama pasangan. Bawa isteri dan anak kecil bersama-sama, lebih mudah untuk tuan rumah atau ejen ‘cair’ dengan alasan tersebut dan bersetuju untuk menjualnya di bawah harga pasaran.
(majalahlabur.com)

No comments:

Post a Comment