Friday 14 October 2011

Industri francais boleh naik 30%


INDUSTRI francais negara dijangka berkembang antara 25 hingga 30 peratus setahun susulan pengumuman pelepasan cukai yuran francais yang akan bermula Januari tahun depan.

Pengerusi Persatuan Francais Malaysia (MFA), Abdul Malik Abdullah berkata, langkah perlepasan cukai itu memberi kelegaan kepada pengusaha francais baru serta francaisor bagi mengembangkan perniagaan mereka.

“Tempoh kritikal perniagaan francais adalah enam bulan pertama kerana ketiadaan modal pusingan. Setelah setahun, perniagaan akan berjalan lancar dan stabil dengan strategi perniagaan yang baik,” katanya pada sidang media di Kuala Lumpur, semalam.

Abdul Malik berkata, melalui pelepasan cukai itu, pengusaha francais dapat membuat tabungan dan modal pusingan sebanyak 20 peratus hinga 25 peratus dalam tempoh enam bulan selain digunakan untuk tujuan pemasaran atau pengiklanan.

Ketika ini, yuran perniagaan francais dianggarkan antara RM50,000 hingga RM100,000 menjadi faktor kekangan dan membebankan bakal francaisi di negara ini. (myMetro)

No comments:

Post a Comment