Thursday 17 July 2014

Kisah Ahli Bisnes Belut Indonesia..

 



























Tengah hari itu Julai 2006 di Batutulis, Bogor, pancaran matahari terik membuat Ruslan Roy harus berteduh. Ia tetap awas melihat kesibukan pekerja yang memilah belut ke dalam 100 kotak styrofoam. Itu baru 3.5 tan dari permintaan Hongkong yang mencapai 60 tan / hari, ujar Ruslan Roy.

Alumnus Universitras Padjadjaran Bandung itu memang kelimpungan memenuhi permintaan belut dari pengeksport. Selama ini ia hanya bergantung kepada bekalan belut dari alam yang terhad. Sampai bila-bila pun tidak boleh memenuhi permintaan, ujarnya. Sebab itu pula ia mulai merintis budi daya belut dengan menebar 40 kg bibit pada Julai 1989.

Roy-panggilan akrab Ruslan Roy-menganggarkan seminggu setelah peringatan Hari Kemerdekaan ke-61 RI semua Monopterus albus yang ditanam di kolam seluas 25 m2 itu siap tuai. Saiz yang diminta pengeksport untuk belut pengambilan sekitar 400 g / ekor. Bila masa itu tiba, pengeksport di Tangerang yang jauh-jauh hari menginden akan menampung seluruh hasil tuaian.

Untuk mengejar saiz penggunaan, penternak di Jakarta Selatan itu memberi makanan alami berprotein tinggi seperti cacing tanah, potongan ikan laut, dan keong mas. Makanan itu dipotong dan diberikan sebanyak 5% dari berat badan / hari.

Dengan andaian kadar kematian 5-10% hingga berumur 9 bulan, Roy mengira 4-5 bulan selepas menebar bibit, ia bakal menuai 400 kg belut. Dengan harga Rp40.000/kg, total pendapatan yang diraup Rp 16 juta. Setelah dikurangkan kos-kos sekitar Rp 2 juta, diperoleh keuntungan bersih Rp 14 juta.

Keuntungan itu akan semakin melambung kerana pada saat yang sama Roy membuat 75 kolam di Rancamaya, Bogor, masing-masing berukuran kira-kira 25 m2 berkedalaman 1 m. Pantas suami Kastini itu berani melepas pekerjaannya sebagai perunding kewangan di Jakarta Pusat


Perluas kawasan

Nun di Bandung, Ir RM Son Son Sundoro, lebih dahulu menikmati keuntungan hasil pembesaran belut. Itu selepas ia dan rakannya berjaya membekalkan ke beberapa negara. Sebut saja Hongkong, Taiwan, China, Jepun, Korea, Malaysia, dan Thailand. Menurut Son Son pasaran belut mancanegara tidak terhad. Oleh kerana itu demi menjaga kesinambungan bekalan, ia dan pengeksport membuat perjanjian di atas kertas bermaterai. Maksudnya agar pengimport mendapat jaminan bekalan.

Sejak 1998, alumnus Teknik dan Pengurusan Industri di Institut Teknologi Indonesia, itu rutin menyetor 3 tan / hari ke pengeksport. Itu dipenuhi dari 30 kolam berukuran 5 mx 5 m di Majalengka, Ciwidey, Rancaekek, dan 200 kolam plasma binaan di Jawa Barat. Ia tambatan harga belut ke pengeksport 4-5 US $, setara Rp 40.000-Rp 60.000/kg isi 10-15 ekor. Sementara harga di tingkat petani plasma Rp 20.000/kg.  


 
 Sumber: Drs Ruslan Roy, MM, Ir RM Son Son Sundoro, www.eelstheband.com, dan telah diolah dari pelbagai sumber.
 


Permintaan eksport belut 

 Terhitung mulai Julai 2006, jumlah bekalan meningkat drastik menjadi 50 tan per hari. Itu diperoleh selepas lelaki 39 tahun itu membuka kerja sama dengan para penternak di dalam dan luar Pulau Jawa. Awal 2006 ia membuka kolam pembesaran seluas 168 m2 di Payakumbuh, Sumatera Barat.

Di tempat lain, peminat travelling itu juga membuka 110 kolam jaring apung masing-masing seluas 21 m2 di Waduk Cirata, Kabupaten Bandung. Total jeneral 1 juta bibit belut ditebar berperingkat di jaring apung agar tuaian berlangsung berterusan setiap minggu. Dengan jumlah sebanyak itu, ayah tiga anak perempuan itu menganggarkan keuntungan sebanyak US $ 2,500 atau Rp 20.500.000 per hari.

Di Majalengka, Jawa Barat, Muhammad Ara Giwangkara juga menuai keuntungan dari pembesaran belut. Sarjana falsafah dari IAIN Sunan Gunungjati, Bandung, itu akhir Disember 2005 membeli 400 kg bibit dari seorang plasma di Bandung seharga Rp 11.5 juta. Bibit-bibit itu kemudian dipelihara di 10 kolam bersekat asbes berukuran 5 mx 5 m. Berselang empat bulan, belut bersaiz penggunaan, 35-40 cm, sudah boleh dituai.

Dengan peratusan kematian dari burayak hingga siap tuai 4%, Ara boleh menjual sekitar 3,000 kg belut. Kerana bekerjasama, ia mendapat harga jual Rp12.500/kg. Setelah dikurangkan kos rawatan dan operasi sebesar Rp 9 juta dan pembelian bibit baru sebesar Rp 11.5 juta, tabungan Ara bertambah Rp17 juta. Bagi Ara hasil itu sungguh luar biasa, sebab dengan pendapatan Rp 3 juta-Rp 4 juta per bulan, ia sudah boleh melebihi gaji pegawai negeri golongan IV


Bibit meroket

Gurihnya perniagaan belut tidak hanya dirasakan penternak pembesar. Penternak pendeder yang menghasilkan bibit berumur tiga bulan turut terciprat rezeki. Justru di situlah terbuka peluang mendapatkan keuntungan relatif singkat. Apalagi kini harga bibit semakin meroket. Kalau dulu Rp 10.000/kg, sekarang rata-rata Rp 27.500/kg, bergantung berkualiti, ujar Hj Komalasari, pembekal bibit di Sukabumi, Jawa Barat. Ia menjual sekurang-kurangnya 400-500 kg bibit / bulan sejak awal 1985 hingga sekarang.

Pendeder pun tak perlu takut mencari pasaran. Mereka boleh memilih cara bekerjasama atau nonmitra. Keuntungan pendeder bekerjasama: mempunyai jaminan pasaran yang pasti dari ruang. Yang nonmitra, selain tidak menjual runcit, pun boleh menyetor ke ruang dengan harga jual lebih rendah 20-30% daripada bekerjasama. Toh, semua tetap menuai untung.

Berjaya Son Son, Ruslan, Ara, dan Komalasari menghasilkan dan memasarkan belut sekarang ini bak bumi dan langit berbanding lapan tahun lalu. Siapa yang berani menjamin kalau belut ledakan gampang menjualnya, ujar Eka Budianta, pemerhati agribisnis di Jakarta.

Menurut Mohd, memang belut segar kini semakin dicari, walaupun harganya semakin melambung jika sudah masuk ke restoran. Untuk harga satu hidangan unagi-hidangan belut segar-di restoran Jepun yang cukup berprestij di Jakarta Selatan mencapai Rp 250,000. Apalagi bila dibeli di Tokyo, Osaka, mahupun di restoran Jepun di bandar-bandar besar dunia.

Dengan demikian boleh jadi banyak yang menghidu peluang perniagaan belut yang kini pasarannya menganga lebar. Maklum bekalan belut-bibit mahupun saiz penggunaan-sangat minimum, sedangkan permintaannya membludak.

Sumber artikel: (Hermansyah / Peliput: Lani Marliani), Trubus talian
(IH)


 Belut besar sos tiram anget kepul-kepul, karo segone yo anget ... waah .... slruuuuup ... yam Yamn ... goyang lidah, tanduk rong pinggan sip ..

No comments:

Post a Comment