Saturday 7 March 2015

Ronaldo Tertinggi Antara 10 Pemain Bola Terkaya Di Dunia.


SUKAN
MADRID - Mega bintang Real Madrid, Cristiano Ronaldo, menjadi pemain bola terkaya di dunia dengan kekayaan peribadi mencapai 152 juta pound. Pemain asal Sepanyol ini mengungguli saingan dari Barcelona, ​​Lionel Messi, yang terpaut 7 juta pound. 
Peningkatan kekayaan bekas pemain Manchester United ini, sehingga menjauhi Messi, selepas dia tampil sangat mengagumkan sepanjang tahun 2014. Ronaldo menjadi inspirasi kejayaan Madrid meraih gelaran ke-10 Liga Juara-Juara dan dia pun dinobatkan sebagai pemain terbaik dunia dengan menggondol trofi Ballon d'Or.
join_facebook 
Menurut Goal.com Rich List, yang dikeluarkan pada Khamis (5/3), Ronaldo dan Messi menduduki dua kedudukan teratas senarai pemain dengan kekayaan paling besar berbanding pemain profesional lain. Mereka meraih pendapatan di atas dua digit dalam kadar pertukaran pound.

Total pendapatan Ronaldo dan Messi itu didapati dari sponsorship, juga dari gaji dan bonus. Kedudukan ketiga diduduki rakan sepasukan Messi, yang merupakan bintang dari Brazil, Neymar, dengan kekayaan peribadi 97,9 juta pound.


Penyerang Paris Saint-Germain, Zlatan Ibrahimovic, berada di urutan keempat. Harga penyerang antarabangsa Sweden ini "hanya" separuh daripada apa yang diperoleh Ronaldo. Sementara itu penyerang Manchester United, Wayne Rooney, yang menjadi pemain paling kaya di Inggeris, ada di urutan kelima dengan kekayaan 74,6 juta pound.


Bekas playmaker AC Milan, Kaka, yang kini berkarier di Amerika Syarikat bersama kelab MLS, Orlando City, berada di kedudukan keenam dengan kekayaan 69.6 juta pound, diikuti bintang Cameroon, Samuel Eto'o (63.1 juta pound), Raul Gonzalez (61,6 juta pound) dan Ronaldinho (60.2 juta pound).


Bekas pemain tengah team nasional Inggeris, Frank Lampard, yang saat ini bermain untuk Manchester City, melengkapkan senarai 10 besar pemain dengan kekayaan tertinggi di dunia. Lampard, yang akan segera bergabung dengan kelab MLS, New York City, mempunyai kekayaan 58 juta pound.


Senarai 10 besar pemain dengan kekayaan tertinggi di dunia

  1. Cristiano Ronaldo £ 152.3
  2. Lionel Messi £ 145M
  3. Neymar £ 97.9m
  4. Zlatan Ibrahimovic £ 76.1m
  5. Wayne Rooney £ 74.6m
  6. Kaka £ 69.6m
  7. Samuel Eto'o £ 63.1m 
  8. Raul £ 61.6m 
  9. Ronaldinho £ 60.2m 
  10. Frank Lampard £ 58m
(IH/Dat06 / goal / kompas)\

No comments:

Post a Comment