Saturday 17 September 2016

Makin Ramai Jadi Penganggur Dibuang Kerja Di Singapura

Makin Ramai Jadi Penganggur Di Singapura

SINGAPURA – Di tengah-tengah keadaan ekonomi makin lemah, kadar pengangguran di Singapura meningkat dalam suku kedua, malah lebih ramai pekerja dibuang kerja, menurut media tempatan.

Berdasarkan laporan terbaharu Pasaran Buruh yang dikeluarkan setiap enam bulan oleh Kementerian Tenaga Manusia (MOM), buat julung kalinya sejak Jun 2012, jumlah pemohon kerja melebihi bilangan jawatan kosong, .
Dalam kalangan warganegara Singapura sendiri, kadar pengangguran naik daripada 2.6 peratus kepada 3.1 peratus manakala mereka yang bertaraf penduduk tetap pula, ia naik daripada 2.7 peratus kepada 3 peratus.
Kadar pengangguran naik lebih tinggi melibatkan kalangan penduduk yang berusia 30 tahun dan ke atas, dan khususnya, mereka yang berusia 50 tahun dan ke atas, menyaksikan kenaikan buat lima suku berturut-turut.
Mereka yang berlatar belakang pendidikan tinggi juga tidak terkecuali, dengan kadar pengangguran dalam kalangan graduan pemegang ijazah dari universiti dilaporkan meningkat teruk kepada paras tertinggi sejak 2009.
Pengambilan pekerja secara keseluruhannya naik hanya 4,200, berbanding 13,000 pada suku sebelumnya dan 9,700 jika dibandingkan dengan suku yang sama setahun lalu, tambah laporan perangkaan MOM tersebut.
Sejumlah 4,800 pekerja diberhentikan kerja dalam suku kedua berbanding masing-masing hanya 4,710 pekerja pada suku sebelumnya dan 3,250 pekerja pada tempoh yang sama setahun lalu.
Ini adalah kadar pemberhentian pekerja suku kedua yang tertinggi direkodkan MOM sejak 2009, yang menyaksikan 5,980 orang terpaksa diberhentikan kerja, menurut laporan kementerian berkenaan lagi.
Stesen penyiaran tempatan, Channel NewsAsia melaporkan secara kesluruhannya, 9,510 pekerja diberhentikan kerja dalam separuh pertama tahun ini, juga jumlah tertinggi sejak 2009. – Agensi

No comments:

Post a Comment