Wednesday 21 September 2016

Petronas bakal kurangkan lagi pekerja, lapor WSJ




petronas-image
KUALA LUMPUR, Rabu – Syarikat minyak dan gas negara, Petroliam Nasional Berhad (Petronas) sedang meneliti untuk mengurangkan lebih 700 pekerjanya dalam usaha melawan kesan daripada kejatuhan harga minyak, lapor The Wall Street Journal (WSJ) yang memetik sumber industri. 
WSJ turut memetik kenyataan Petronas, Selasa lalu yang menyebut syarikat itu akan terus menyemak semula strategi perniagaan dan tahap perjawatan untuk menyesuaikannya dengan perubahan semasa.
“Amalan transformasi itu melibatkan keseluruhan kumpulan Petronas, termasuk di peringkat anak syarikat. Lebih banyak maklumat akan didedahkan pada masa yang sesuai,” kata Petronas.
Syarikat itu pada Mac lalu mengumumkan akan mengurangkan sejumlah 1,000 pekerja, di samping memotong perbelanjaan sebanyak AS$11.4 bilion dalam tempoh empat tahun.
Langkah sama dilaksanakan syarikat minyak utama dunia, termasuk Shell yang menanggung kesan kejatuhan harga minyak mentah.
Setakat akhir tahun lalu, Petronas menggaji 53,000 pekerja, berdasarkan laporan tahunannya.
Tiga entiti utama di bawah Petronas iaitu Petronas Chemicals menggaji 4,659 pekerja, Petronas Gas (2,187) dan Petronas Dagangan (1,900), menurut laporan tahunan 2015.
Pada Ogos lalu, sebanyak 96 peratus keuntungan Petronas berkurangan pada suku terakhir susulan harga minyak yang jatuh.
(IH)

No comments:

Post a Comment