Friday 30 September 2016

NSTP Bakal Tutup 2 Kilang..

50_big

KUALA LUMPUR, Khamis – Bekas Pengarang Kumpulan New Straits Times (NST), Mustapha Kamil mendedahkan syarikat akhbar New Straits Times Press (M) Berhad akan menutup dua kilang percetakannya. 

Beliau berkata, kilang di Ajil di Terengganu dan Senai di Johor akan ditutup dipercayai kesan daripada kemerosotan jualan akhbar dan hasil iklan.

“Saya diberitahu bahawa semua pekerja di kilang-kilang terbabit diberi pilihan mengikut tatacara kesatuan sekerja. Mereka boleh memilih untuk dipindahkan ke Prai atau Shah Alam, atau memilih untuk diberhentikan.
“Saya percaya penutupan kedua kilang tersebut adalah sebahagian dari langkah-langkah syarikat untuk mengelakkan dari terus menanggung kerugian, berikutan merudumnya jualan akhbar dan iklan,” kata Mustapha dalam catatan Facebooknya.
Selain akhbar berbahasa Inggeris NST, syarikat New Straits Times Press (NSTP) yang dimiliki Media Prima Berhad juga menerbitkan Berita Harian dan Harian Metro.
“Sebagai bekas pekerja syarikat ini, saya berharap pihak syarikat akan dapat segera membendung kemelesetan prestasinya dengan meneliti sebab-sebab sebenar ia berlaku.
“Saya percaya pihak syarikat amat arif tentang faktor yang menyebabkan penurunan prestasi produknya itu. Anda tidak boleh lagi menidakkan apa yang benar dan anda juga tidak lagi mempunyai banyak masa,” katanya. (IH)

No comments:

Post a Comment