Sunday 20 May 2018

China setuju tingkat import AS



WASHINTON – China telah bersetuju untuk mengambil langkah-langkah bagi meningkatkan import dari Amerika Syarikat untuk mengurangkan defisit perdagangan pesaingnya itu, kata kedua-dua negara.


Bagaimanapun, kedua-dua negara itu tidak menyebut secara terperinci sasaran untuk memenuhi AS$ 200 bilion itu.
Beijing dan Washington bersetuju akan terus berunding mengenai langkah-langkah yang mana China akan mengimport lebih banyak komoditi dari Amerika Syarikat untuk menutup jurang perdagangan tahunan AS$ 335 bilion antara kedua-dua negara.
“Terdapat satu konsensus untuk mengambil langkah-langkah berkesan bagi mengurangkan secara ketara defisit perdagangan Amerika Syarikat bagi barangan dengan China.
“Untuk memenuhi keperluan pengguna yang semakin meningkat dan keperluan pembangunan ekonomi yang berkualiti tinggi, China akan meningkatkan pembelian barangan dan perkhidmatan Amerika Syarikat secara signifikan,” dalam satu kenyataan bersama.
Kenyataan itu dikeluarkan selepas rundingan bersama antara dua negara yang diadakan pada hari Khamis dan Jumaat lalu.
Sebelum ini Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump, mengancam akan mengenakan tarif hingga AS$ 150 bilion untuk barang-barang China untuk memerangi penyelewengan teknologi Beijing.
Beijing pula bertindak balas dengan mengancam untuk mengenakan tarif ke atas beberapa import Amerika Syarikat yang terbesar, di antaranya pesawat, kacang soya dan auto.
Trump telah mengurangkan defisit perdagangan antara Amerika Syarikat dan China yang menjadi janji semasa kempen pilihan raya presiden.
Washington menuntut agar China mengurangkan lebihan perdagangannya dengan nilai AS$ 200 bilion, angka yang didakwa mustahil oleh kalangan ahli-ahli ekonomi untuk dicapai.
Pengurangan besar seperti itu memerlukan perubahan besar dalam dasar bagi komposisi perdagangan antara kedua-dua negara. – MalaysiaGazette

No comments:

Post a Comment