Tuesday 22 May 2018

Wilayah Satun Harap Hubungan Baik Diteruskan. Ada Peluang Niaga?




ADA peluang niaga? Demi manfaat pada kedua-dua belah pihak, wilayah Satun, Thailand harap hubungan baik antaranya dengan kerajaan Malaysia yang baharu dapat dikekalkan.

Menurut portal online tempatan, Gabenor Wilayah Satun, Patarapon Ratanaphichetchai berkata sejak sekian lama wilayah di semenanjung Thailand itu mempunyai hubungai baik dengan Kerajaan Malaysia terutamanya Perlis.
Pihaknya berharap lebih banyak kerjasama seperti dalam sektor pelancongan dapat dirancang antara kedua-dua belah pihak lebih-lebih lagi apabila Satun Geopark mendapat pengiktirafan dari UNESCO (Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu).
“Ini boleh dilakukan melalui MoU (memorandum persefahaman), apatah lagi apabila tapak Sarun Geopark baru mendapat pengiktirafan daripada UNESCO sebagai tapak warisan pertama global di Thailand,” ujarnya.
Beliau berkata demikian dalam program Ziarah Mahabbah Raja Muda Perlis Bersama Delegasi Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) ke Wilayah Satun di sini semalam.
Lebih 150 golongan asnaf di wilayah berkenaan diberi sumbangan sempena Ramadan.
Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail dan Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Hajah Lailatul Shahreen Akashah Khalil berangkat mencemar duli.
Sementara itu, Syed Omar Sharifuddin berharap projek membina laluan pintu masuk ketiga antara Perlis dan Wilayah Satun di Batu Putih, Kuala Perlis dapat direalisasikan.
“Kita percaya dengan pembukaan pintu masuk ini yang projeknya masih diteliti pihak kerajaan Pusat, hubungan baik antara kedua-dua (Wilayah Satun dan Perlis) dapat ditingkatkan khususnya dalam aspek pelancongan,” katanya. (IH)

No comments:

Post a Comment