Monday 6 January 2014

Forum Usahawan 2: Dropship, Niaga Tanpa Modal



CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

DROPSHIP atau niaga 'turun kapal' boleh merujuk kepada:
  • Dropship, amalan peruncitan menghantar barangan dari pengilang secara langsung kepada pelanggan
  • Dropship (fiksyen sains) kapal pendaratan tentera dalam fiksyen sains
  • Dropship: United Peace Forse, permainan video untuk PlayStation 2
  • Dropship (perisian)satu program untuk menyalin fail dari Dropbox akaun menggunakan Hash mereka
Tetapi kini, difahamkan DROPSHIP adalah suatu saranan dengan konsep perniagaan tidak perlu mengeluarkan sebarang modal wang dan tidak perlu simpan stok. Konsep perniagaan ini adalah antara salah satu teknik jana wang tanpa modal.
 
Drop penghantaran adalah pengurusan rantaian bekalan teknik di mana peruncit tidak menyimpan barangan dalam stok. Tetapi sebaliknya memindahkan pesanan dan butiran penghantaran sama ada pengeluar atau pemborong, terus kepada pelanggan.  

Seperti dalam perniagaan peruncit, majoriti peruncit membuat keuntungan mereka kepada perbezaan di antara harga borong dan runcit. Tetapi sesetengah peruncit mendapat peratusan jualan dalam bentuk komisen, dibayar oleh pemborong kepada peruncit.

Itu, lebih kurang makna cara niaga 'turun kapal' atau dropship.

Bagaiman kalau kita nak mula berniaga cara ini?

Seperti yang dijelaskan dalam 'Forum Usahawan 1: Tambah Pendapatan; Mula Niaga Dari 0.. Begini Caranya! '

Mudah saja! Secara sambilan pun boleh buat. Cari kawan-kawan  yang perlukan minuman kesihatan ini, buat pesanan melalui pos hingga ke tempat anda! 
Klik gambar ini  (Bagaimana Anda Ingin Jadi Wakil Jualan Kami?..)... 
 Stevia Ganti Gula Dalam Makanan Dan Minuman, Untuk Diabetes.  


Apa prosedur?

Ada peruncit dropship  menyimpan barang jualan sebagai paparan. Dipamerkan di kedai-kedai, supaya pelanggan boleh tenguk dan beli. Ada yang hanya tunjuk katalog, laman web atau facebook dan lain-lain sebagai produk jualan mereka. Atau juga dengan modal kepercayaan pembeli kepadanya.

Berbalik kepada kepada iklan dari HMH Stevia Herba atau HMH RESOURCES (resourceshmh@gmail.com), selepas tulisan Forum Usahawan 1 beberapa hari lalu, ada beberapa pemintaan ingin menjadi agen jualan. 

Menurut pengurusnya Saudara Abu Syaifan, 

"Kami sentiasa mengalu-alukan pemintaan tuan-tuan. Kita boleh berkerjasama dari berbagai sudut.. Kita tukar-tukar ide dan kita cuba lakukan yang terbaik memberi servis kepada pelanggan.

"Kita bukakan pintu percambahan ide, berforum, kerjasama bagaimana yang perlu kita laksanakan. Kita sama-sama berusaha memajukan usaha kita semaksima mungkin dan cuba atasi masalah-masalah dan halangan. Kalau tuan juga pengeluar barangan dan perlukan pengedar, boleh kita rundingkan. Insya Allah!" Katanya.

 Sejak tahun 2006 [1] banyak syarikat dropship muncul di China. Kebanyakan menawarkan borong dan dropship samada individu dan syarikat.[2]  Sebahagian besarnya disebabkan kemudahan yang semakin meningkat. E-pemerolehan, internet dan e-dagang.  


Pembekal dropship yang berpangkalan di China semakin dapat bersaing dengan pengedar sama-negara kerana logistik yang diperbaiki untuk paket kecil dan pelonggaran halangan perdagangan. [3] 

Ada 2 faedah dropship sekurang-kurangnya..
  • Penurunan penghantaran adalah penghapusan inventori pendahuluan dan positif kitaran modal tunai. Ertinya kerana penurunan tersebut, boleh jadi niaga tanpa wang.
  • Menghapuskan beberapa pertindihan usaha, kerana hanya satu gudang akan memilih, bungkusan dan produk. Pendekatan ini boleh mengurangkan jumlah pengurusan inventori dan penghantaran kos. Ini pengurangan kos kemudiannya boleh mengurangkan harga kepada pengguna. [4]
Seperti dalam mana-mana perniagaan, ada risiko yang terlibat dalam dropship.[5] 

Ya, jangan lepas peluang, mari kita terus niaga.

Rujukan: 

Catatan Santai Ibnu Hasyim  
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com     
 
27 Disember 2013
KL

1 comment: