Saturday 11 January 2014

10 Muslimah Kerajaan Kaya..


Princess Fathima Kulsum Zohar Godabari, salah satu muslimah terkaya di dunia. 
Princess Fathima Kulsum Zohar Godabari, salah satu muslimah terkaya di dunia. (Dailybhaskar)

CANTIK memang anugerah Tuhan . Bagaimana dengan kaya ? Sebahagian besar orang mengatakan wanita yang cantik dan kaya raya adalah orang yang paling beruntung hidup di dunia ini . Seperti dikutip VIVAnews dari laman Dailybhaskar , Jumaat 10 Januari 2014 , beberapa putri dan ratu ini menjadi wanita muslimah terkaya di dunia . Sebahagian daripada mereka telah menggunakan hijab .
Majoriti muslimah ini memang dilahirkan dari keluarga kaya raya , namun bukan bermakna mereka tidak berkiprah di bidang kerjaya . Beberapa di antaranya , menjalankan syarikat keluarga dengan aset bernilai berbilion-bilion . Ada yang mengendalikan bank miliknya sendiri dan ada yang bekerja pada syarikat besar . Berikut adalah senarai muslimah terkaya di dunia :
1 . Princess Ameerah Al Taweel , Arab Saudi
Dia adalah putri dari bangsawan Arab Saudi yang lahir pada 6 November 1983 . Suaminya , Prince Al Waleed bin Talal , juga anak seorang bangsawan di Arab Saudi .
Al Waleed adalah pengusaha berusia 58 tahun dan masuk dalam senarai orang terkaya ke - 26 yang dilaporkan oleh majalah ekonomi terkemuka , Forbes dengan jumlah kekayaan berkisar US $ 20 bilion - US $ 25 bilion .
Al Waleed menjadi salah satu orang yang paling berpengaruh di Arab . Dia adalah pengasas Kingdom Holding Company .
2 . Queen Rania , JordanQueen Rania Al Abdullah lahir pada 31 Ogos 1970 . Dia berkahwin dengan Abdullah II bin Al - Hussein , raja Hashmite , kerajaan Jordan yang naik takhta pada 1999 .
Raja yang berusia 51 tahun itu tidak pernah mau mendedahkan berapa jumlah kekayaan yang ia miliki ke awam . Tetapi , jumlah kekayaannya boleh dibayangkan saat dia membina Star Trek Theme Park di rumahnya yang menghabiskan dana lebih dari US $ 1 bilion .
Sebuah majalah Harpers and Queen menobatkan Queen Rania sebagai permaisuri paling cantik di dunia pada 2011 .
3 . Princess Hajah Hafizah Sururul Bolkiah , Brunei
Dia adalah anak dari Sultan Hassanal Bolkiah asal Brunei yang lahir pada 12 Mac 1980 . Ayahnya pernah dinobatkan menjadi orang terkaya di dunia pada 1997 oleh majalah ekonomi Forbes .
Sultan Hassanal Bolkiah mempunyai kereta Rolls - Royce yang bersalut emas 24 karat dan 7,000 kereta . Dia juga mempunyai istana terbesar di dunia dengan 1,700 bilik .
Saat menikahkan putrinya dengan YAM Pengiran Anak Haji Mohammad Ruzaini , Sultan Hassanal Bolkiah menghabiskan US $ 20 juta .
4 . Princess Lalla Salma , MaghribiPrincess Lalla Salma lahir pada 10 Mei 1978 dan berkahwin dengan Raja Mohammed VI yang berusia 50 tahun .
Princess Lalla Salma menjadi guru pada sebuah sekolah dan telah mempunyai dua anak . Jumlah kekayaan bersih milik suaminya yang dilaporkan sebanyak US $ 2.5 bilion .
Majalah ekonomi Forbes pernah melangsir Raja Mohammed VI menganggarkan operasi sehari - hari Maghribi sebanyak US $ 960,000 .
5 . Sheikha Maitha binti Mohammed bin Rashid Al Maktoum , DubaiSheikha Maitha lahir pada 5 Mac 1980 dan bekerja sebagai atlet karate dan taekwondo . Ayahnya , Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum adalah Perdana Menteri United Arab Emirates ( UAE ) dan Timbalan Presiden raja berperlembagaan Dubai .
Jumlah kekayaan ayahnya dijangka mencapai US $ 40 bilion . Sheikha Maitha , mewakili UAE , pada 2006 pernah meraih pingat perak di Asain Games .
6 . Sheikha Hanadi bint Nasser Al Thani , QatarSheikha Hanadi adalah salah satu pengusaha paling berjaya dalam ekonomi Qatar . Dia menjadi bank , pelabur , dan usahawan hartanah .
Selain menjadi penasihat khas di Standard Chartered Bank , dia menjadi CEO Al Waab City Real Estate , syarikat yang bergerak di bidang hartanah .
Dia juga menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Nasser bin Khaled Al Thani & Sons Group . Jumlah kekayaan Sheikha Hanadi belum pernah didedahkan kepada awam , tetapi jumlah kekayaan keluarganya dianggarkan lebih daripada US $ 15 bilion .
7 . Princess Fathima Kulsum Zohar Godabari , Arab Saudi
Princess Fathima Kulsum saat ini telah rasmi menjadi Queen Arab Saudi , salah satu kerajaan terkaya di dunia . Dia berkahwin dengan Sheikh Avdi Al Muhammad .
8 . Sultanah Nur Zahirah , Terengganu ( Malaysia )Dia adalah isteri Raja Al - Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin . Dia lahir pada 7 Disember 1973 dan menjadi permaisuri ke - 13 Malaysia pada 2006-2011 .
Dia dan suaminya tidak pernah bersedia mendedahkan jumlah kekayaan yang dimilikinya . Namun , melalui pelbagai sumber , jumlah kekayaan mereka dianggarkan lebih daripada US $ 15 bilion .
9 . Princess Hajah Majeedah Muurul Bulqiah , Brunei
Dia adalah anak ke - empat dari Sultan Hassanal Bolkiah yang lahir pada 16 Mac 1976 . Ibu satu anak ini telah berkahwin dengan Khairul Khalil yang bekerja sebagai Pembantu Eksekutif di Pejabat Perdana Menteri pada Jun 2007 .
Ayahnya , pernah dinobatkan menjadi orang terkaya di dunia oleh majalah ekonomi terkemuka Forbes pada 1997 dan sangat menyukai logam mulia emas .
10 . Sheikha Mozah binti Nasser Al Missned , QatarSheikha Mozah adalah isteri kedua dari Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani , bekas Emir negara Qatar . Ia lahir pada 1959 .
Jumlah kekayaan suamianya dianggarkan lebih dari 7 bilion euro . Qatar terkenal sebagai negara dengan jumlah rizab minyak dan gas yang besar dan masuk dalam negara - negara dengan pendapatan per kapita tertinggi di dunia . ( ihe / asp )
 

No comments:

Post a Comment