Tuesday 5 May 2015

Belut @ Ordo Anguilliformes. Khasiatnya.. (1)


NAMA saintifik belut ialah ordo Anguilliformes..

Belut termasuk dalam kategori haiwan hermafrodit.. Belut adalah sejenis hidupan air tawar yang bertubuh bulat memanjang (seperti ular) yang hanya mempunyai sirip di ekornya dan; berkulit licin dan; liat..

Belut mempunyai satu tulang belakang yang berbentuk Y.. Belut terbahagi kepada 4 jenis, 19 keluarga dan; 400 jenis spesis..

Belut mampu memanjang sehingga 3 meter.. Belut aktif pada waktu malam atau gelap, segala pemakanan dan; pembiakan selalunya pada waktu malam.. Adalah penting untuk menyediakan suasana yang selesa untuk belut iaitu dengan menjauhkannya dari cahaya.. 

Jantina belut berumur 6 bulan kebawah adalah betina dan; 6 bulan keatas adalah jantan.. Jantina belut mengikut saiz dan; umur belut itu sendiri.. Ada juga fakta yang mengatakan belut yang mencapai ukuran panjang 20-50 cm, belut akan kekal betina dan; belut yang mencapai ukuran 55 cm ke atas biasanya jantan..

Khasiat-khasiat belut:

Belut dikatakan mempunyai khasiat yang tinggi setanding dengan ikan tenggiri dan selar kerana ikan belut ini mengandungi pelbagai protein yang begitu banyak manfaatnya antaranya :
  • Bagi yang selalu memakannya akan mampu untuk menguatkan daya ketahanan badan seseorang 
  • Berupaya menstabilkan tekanan darah 
  • Mampu menghaluskan kulit wajah 
  • Menguatkan daya ingatan seseorang 
  • Membantu mencegah penyakit hepatitis
Bukan itu sahaja malahan belut juga dikatakan begitu kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, vitamin D dan juga mengandungi zat besi.

Jadi, tidak hairanlah sekiranya ramai yang menyakini ikan belut sebenarya membantu mereka mengubati pesakit yang menghidap penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka kesan dari pembedahan.

Sekian bersambung. (IH)

No comments:

Post a Comment