Thursday 7 May 2015

Tips Menternak Belut Cara Mudah. Boleh Cuba... (2)


BELUT, nama saintifiknya ialah ordo Anguilliformes.. Juga disebut 'unagi' atau 'Synbranchus' merupakan jenis ikan konsumsi air tawar dengan bentuk tubuh bulat memanjang yang hanya memiliki sirip punggung dan tubuhnya licin. 

Ciri khas belut yang lain adalah tidak bersisik (atau hanya sedikit), dapat bernafas dari udara, bukaan insang sempit, tidak memiliki tabung renang dan tulang rusuk. Pada umumnya hidup di sawah-sawah, di rawa-rawa/lumpur dan di sungai-sungai kecil. Di alamnya, belut memakan anak-anak ikan yang masih kecil. 


Di Malaysia masih belum kita dengar adanya pusat penternakan belut. Di Indonesia terdapat di daerah Yogyakarta dan di daerah Jawa Barat. Klasifikasi belut adalah sebagai berikut:

Kelas: Pisces
Subkelas: Teleostei
Ordo: Synbranchoidae
Famili: Synbranchidae
Genus: Synbranchus

Jenis Dan Manfaat

Secara umumnya, ada 3 macam, iaitu belut rawa, belut sawah dan belut sungai/laut. Namun, jenis belut yang sering dijumpai adalah jenis belut sawah. Pemanfaatan belut secara umum adalah..
  • Sebagai penyediaan sumber protein hewani. 
  • Sebagai keperluan harian.
  • Sebagai ubat penambah darah.


Lokasi Penternakan  

Sebelum kita memulai lebih lanjut mengenai bagaimana menternak atau budidaya belut, ada baiknya kita persiapkan lokasi budidaya belut terlebih dahulu, iaitu:
  1. Secara klimatologis ikan belut tidak memerlukan keadaan iklim dan geografi yang tertentu. Ketinggian tempat penanaman ikan belut boleh berada di dataran rendah hingga dataran tinggi. Begitu pula dengan kelembapan dan curah hujan tidak ada batasan yang tertentu. 
  2. Kualiti air untuk pemeliharaan belut harus bersih, tidak terlalu keruh dan tidak tercemar bahan-bahan kimia beracun, dan minyak / sisa kilang. Keadaan tanah dasar kolam tidak beracun. 
  3. Suhu udara / suhu optimum untukpertumbuhan belut iaitu berkisar antara 25-31 darjah C. 
  4. Pada dasarnya keadaan perairan adalah air yang harus bersih dan kaya akan oksigen terutama untuk bibit / benih yang masih kecil iaitu saiz 1-2 cm. Sedangkan untuk perkembangan selanjutnya belut dewasa tidak memilih kualiti air dan dapat hidup di air yang keruh.
Saranan Dan Peralatan 
Yang perlu disediakan ialah: 
1. Kolam penternakan belut perlu dibezakan menjadi: 
  • kolam induk / kolam pemijahan, 
  • kolam pendederan (untuk benih belut berukuran 1-2 cm), 
  • kolam belut remaja (untuk belut saiz 3-5 cm) dan 
  • kolam pemeliharaan belut pengambilan (terbahagi menjadi 2 tahapan yang masing-masing diperlukan masa 2 bulan) 
  • iaitu untuk pemeliharaan belut saiz 5-8 cm hingga menjadi ukuran 15-20 cm dan untuk pemeliharaan belut dengan saiz 15-20 cm hingga menjadi ukuran 30-40 cm.

2. Bangunan jenis-jenis kolam belut secara umum relatif sama hanya dibezakan oleh saiz, kapasiti dan daya tampung belut itu sendiri.


3. Saiz kolam induk kapasitinya 6 ekor / m2.  
  • Untuk kolam pendederan (saiz belut 1-2 cm) daya tampungnya 500 ekor / m.  
  • Untuk kolam belut remaja (saiz 2-5 cm) daya tampungnya 250 ekor / m2. 
  • Dan untuk kolam belut pengambilan peringkat pertama (saiz 5-8 cm) daya tampungnya 100 ekor / m.  
  • Serta kolam belut pengambilan peringkat kedua (ukuran 15-20cm) daya tampungnya 50 ekor / m, hingga panjang belut penuaian kelak berukuran 3-50 cm.

4. Pada penternakan belut, pembuatan kolam belut dengan bahan bak dinding tembok / disimen dan dasar tab tidak perlu ditampal.


5. Perlengkapan lain berupa media dasar kolam, sumber air yang sentiasa ada, alat penangkapan yang diperlukan, ember plastik dan peralatan-peralatan lain.


6. Media dasar kolam terdiri daripada bahan-bahan organik seperti pupuk atau baja kandang, sekam padi dan jerami padi.  
Caranya:
  • Kolam yang masih kosong untuk lapisan pertama diberi sekam padi setebal 10 cm, diatasnya ditimbun dengan pupuk kandang setebal 10 cm, lalu diatasnya lagi ditimbun dengan ikatan-ikatan merang atau jerami kering.  
  • Selepas tumpukan-tumpukan bahan organik selesai dibuat (tebal seluruhnya sekitar 30 cm), barulah air dialirkan kedalam kolam secara perlahan-lahan hingga setinggi 50 cm (bahan organik + air).  
  • Dengan demikian media dasar kolam sudah selesai, tinggal media tersebut dibiarkan beberapa ketika agar sampai menjadi lumpur sawah. Selepas itu belut-belut dilancarkan ke dalam kolam. 
Bersambung.. (IH)

No comments:

Post a Comment