Friday 26 May 2017

Geely China Muktamad Beli 49.9% Saham Proton


Geely China Muktamad Beli 49.9% Saham Proton

PUTRAJAYA – DRB-Hicom Berhad (DRB-Hicom) mencapai persetujuan dengan syarikat China, Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. (Geely) untuk pembelian 49.9 peratus saham Proton Holdings Berhad (Proton).

Kedua-dua syarikat tersebut menandatangani perjanjian yang membolehkan Geely membeli kepentingan Proton dengan disaksikan oleh Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani di sini pada Rabu.
Perjanjian membolehkan Proton mendapat akses pelbagai platform dan enjin di bawah Geely selain menembusi pasaran sedia ada pembuat kenderaan China itu, termasuk liputan kereta pemanduan kanan di Asia Tenggara.
Malahan Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom, Datuk Seri Syed Faisal Albar berkata, jenama Proton akan terus kekal dan bakal mengalami pertumbuhan ketara dengan kehadiran rakan strategik baharu ini.
“Hasrat kami untuk memastikan kebangkitan semula nama Proton kerana ia merupakan jenama kereta kebangsaan pertama dengan sejarah lebih 30 tahun sekali gus menjadi pemangkin pertumbuhan,” jelasnya.
Proton juga akan menjual keseluruhan pegangan ekuitinya dalam syarikat pembuat kereta ternama dari Britain, Lotus, kepada Geely, sekali gus menamatkan penglibatannya dalam segmen kereta sport.
Geely ketika ini turut menguasai firma Geely Automobile yang berpangkalan di Hong Kong dan kumpulan automotif terkenal Volvo Car Corporation dari Sweden selain The London Taxi Company di Britain.
Media melaporkan, pembelian membolehkan Geely mengoptimumkan kilang Proton di Tanjung Malim, Perak yang setakat ini hanya mengeluarkan kira-kira 150,000 unit kereta jenama tempatan itu setahun.
Keadaan ‘lesu’ tersebut menyebabkan operasi kilang berkenaan berada jauh di bawah tahap kemampuan sepatutnya kerana ia sebenarnya direka untuk menampung kapasiti maksimum sejuta unit kereta setahun.
Usaha pencarian rakan kerjasama strategik asing untuk Proton bermula susulan laporan prestasi tahun kewangan berakhir pada 31 Mac 2016 lalu menyaksikan ia mencatatkan kerugian bersih lebih RM1 bilion.
Ia berjaya menarik tujuh firma automotif antarabangsa melakukan proses bidaan dengan pengeluar jenama Peugeot dan Citroen iaitu PSA dari Perancis menjadi pihak terakhir yang bersaing sengit dengan Geely.
Sementara itu, Kerajaan Malaysia turut membantu Proton dengan menyuntik dana kecemasan berjumlah RM1.5 bilion sepanjang tahun lalu khasnya bagi membantu pihak vendor. – Agensi

No comments:

Post a Comment