Thursday 2 March 2017

Kadar Inflasi Dijangka Meningkat Kepada 3.0 Peratus Tahun Ini.



KUALA LUMPUR: RHB Research Institute menjangkakan kadar inflasi akan meningkat kepada 3.0 peratus pada tahun ini berbanding 2.1 peratus pada 2016 berikutan perkembangan baharu yang cenderung kepada kenaikan kos serta tekanan inflasi.

"Faktor itu beserta peningkatan kelemahan tukaran asing dan kestabilan pertumbuhan ekonomi, menunjukkan bahawa Bank Negara Malaysia berkemungkinan mengekalkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 3.0 peratus bagi 2017," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Menurut firma penyelidikan itu, pertumbuhan pinjaman dijangka berkurangan kepada sekitar 4.5 peratus pada 2017 daripada 5.3 peratus pada 2016 disebabkan pinjaman isi rumah lebih rendah serta penyederhanaan pinjaman perniagaan.

Pinjaman korporat pula berkembang pada kadar lebih pantas iaitu 5.4 peratus bagi tahun ke tahun pada Januari, berbanding 5.0 peratus pada Dis, 2016, terutamanya disebabkan oleh pinjaman kepada sektor pengangkutan dan penyimpanan.

Pemberian pinjaman itu turut menyebabkan sektor lain seperti borong dan runcit, kewangan dan insurans mencatat peningkatan pada bulan berkenaan manakala sektor perusahaan kembali pulih selepas susut selama tujuh bulan.
Sementara itu, jumlah deposit juga meningkat pada kadar lebih pantas iaitu 2.6 peratus bagi tahun ke tahun pada Januari berbanding 1.5 peratus pada Dis, 2016.

Menurut firma penyelidikan itu, deposit kerajaan negeri dan perusahaan perniagaan pula susut pada kadar lebih kecil manakala deposit pihak berkanun dan individu pula meningkat pada bulan berkenaan.
-BERNAMA


PERHATIAN:

Info, Rakyat Indonesia Bisa Kerja Di Korea Selatan, Gaji Hampir 1 Juta Rp Sehari.



No comments:

Post a Comment