Saturday 24 June 2017

KPDNKK Jamin Harga Ayam Tidak Naik


KOTA BHARU – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kelantan memberi jaminan tidak akan berlaku kenaikan harga ayam menjelang sambutan Hari Raya ini.
Pengarahnya Datuk Abd Ghani Harun berkata, pegawai penguat kuasanya akan sentiasa mengawasi peniaga di pasar seluruh negeri, termasuk mereka berpakaian awam bagi mengesan kegiatan menjual ayam tanpa menggunakan alat timbang iaitu menjualnya secara longgok.
“Peniaga yang dikesan berbuat demikian akan dikenakan tindakan menarik balik lesen perniagaan mereka serta-merta kerana kita tidak mahu adanya peniaga mengaut keuntungan dengan menjual secara longgok, tanpa alat timbangan,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat dan taklimat kepada 50 pemborong ayam di sini, hari ini.
Beliau mengingatkan peniaga bahawa kesemua lokasi tumpuan kini dipantau pegawai penguat kuasanya serta dibantu orang ramai yang menganggotai Friends of KPDNKK yang akan melaporkan segera kepada pihaknya sekiranya mendapati ada peniaga berbuat demikian.
Sementara itu, beliau berkata sebanyak 140 permit diluluskan bagi membawa masuk ayam dari negeri lain ke negeri ini berbanding hanya 80 permit sebelum ini dengan kerjasama daripada Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) dan pihak berkuasa tempatan.
Abd Ghani berkata pemborong ayam juga bersetuju sepanjang lapan hari sebelum raya dan lima hari selepas raya, harga standard yang ditetapkan adalah RM5.70 sekilogram.
“Kita lakukan pelbagai cara bagi menghalang sebarang cubaan daripada peniaga untuk menjual ayam dengan harga lebih mahal dan tidak munasabah,” katanya.
Pengurus Lepan Jaya Farm, Kamarul Azri Mat berkata sebanyak 100,000 ekor ayam akan dijual syarikatnya sehari sebelum hari raya.
Katanya, ayam tersebut adalah untuk pasaran di Gua Musang, Kuala Krai, Tanah Merah dan Kota Bharu. – BERNAMA

2 comments:

  1. Pengguna harus bijak berbalanja dan bersederhana bila makan. Tidak kira samada yang kita berbelanja sendiri atau pun bila menghadiri jamuan

    ReplyDelete