Tuesday 4 July 2017

82 mangsa Macau Scam rugi RM2.7j


ABDUL GHANI (tengah) menunjukkan barang kes antaranya pasport, peralatan komputer dan telefon bimbit yang dirampas daripada ahli sindiket Macau Scam di IPK Pulau Pinang, George Town semalam.

GEORGE TOWN – Satu sindiket Macau Scam yang menyalahgunakan nama sebuah bank, Bank Negara Malaysia (BNM) terma­suk polis bagi memperdayakan orang ramai tumpas selepas polis menyerbu sebuah banglo di Taman Damai Utama, Puchong, Selangor, Sabtu lalu.
Dalam serbuan kira-kira pukul 8 pagi itu, polis menahan 50 individu yang dipercayai ahli sindiket iaitu 47 suspek lelaki dan tiga wanita masing-masing berusia antara 17 hingga 42 tahun.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Asisten Komisioner Abdul Ghani Ahmad berkata, serbuan itu dilakukan susulan laporan polis yang dibuat di sebuah balai polis di Balik Pulau dekat sini, Mei lalu oleh seorang wanita yang mendakwa dirinya menjadi mangsa penipuan.
“Hasil operasi, polis telah merampas beberapa barang termasuklah 31 pasport antarabangsa, lima telefon bimbit, sebuah komputer riba, tiga fail mengandungi salinan MyKad dan skrip menyamar sebagai pegawai polis dan BNM.
“Siasatan mendapati, sindiket yang aktif sejak Februari lalu itu telah memperdayakan sekurang-kurangnya 82 mangsa dengan jumlah kerugian seba­nyak RM2.7 juta,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pulau Pinang di sini semalam. (Kosmo!)

No comments:

Post a Comment