Monday 24 July 2017

India: Antara Destinasi Emas Pelaburan China.


China Dan India
CHINA dan India, dua negara yang mempunyai kepadatan penduduk yang tertinggi dunia. Namun, China berjaya menjadi negara yang disegani. China menjadi kuasa ekonomi baru dan India kini antara destinasi utama pelaburan China.
China yang sudah memiliki lebih RM250 bilion pelaburan di Amerika Syarikat sejak lima tahun kebelakangan ini, mula memilih pelbagai destinasi strategik untuk menjadi pemodal utama pelaburan global.
China banyak melabur di India dalam sektor pembinaan, IT dan automotif. Pada 2011, China memulakan langkah pelaburan bernilau RM408 juta.
Pada 2015, Global Times melaporkan, pelaburan di India meningkat kepada RM3.2 bilion; 6 kali ganda berbanding tahun 2014. Fokus utama dalam sektor pembinaan salur paip. Jelasnya India mula menjadi lubuk emas China.
China juga semakin rancak melabur di India dan sektor perbankan komersil. Bank Komersil Industri China (ICBC) menyediakan satu pasukan khas untuk pelabur China di India.
Pasukan ini memberikan khidmat nasihat dan konsultan untuk pelanggan di India.
Februari tahun ini membuka lembaran baharu apabila pengeluar mesin pembinaan China, Sany Heavy Industries pelaburan RM4 bilion bagi tempoh sedekad seterusnya.
Terdapat pelbagai persamaan antara China dan India yang menjadikan pelaburan berjaya dilakukan. Bagi China, India berbanding AS.
Persamaan budaya, perbelanjaan pengguna dan tahap pendapatan. China dan India juga menghadapi masalah sama dari manipulasi kualiti, tetapi menemui penyelesaian yang kompeten melalui peningkatan teknologi.
Hubungan China-India dalam pelaburan menemukan situasi menang-menang. China menemui pasaran baharu dan India pula menerima modaldari satu kuasa besar ekonomi dunia.
Ini akan membantu ekonomi India untuk terus berkembang ada masa hadapan.
#laskarmalaya

No comments:

Post a Comment