Monday 24 July 2017

Jack Ma : Alibaba Made In China


Jack Ma
ALIBABA, konglomerat digital yang berteraskan perdagangan elektronik, menjadikan Jack Ma antara lelaki terkaya di dunia dan eksekutif China pertama yang dikenali di pentas global, dengan aset bernilai hampir RM120 bilion.
“From zero to hero”, mungkin itulah ungkapan tepat untuk menggambarkan Jack Ma yang bermula sebagai guru Bahasa Inggeris sebelum menjadi bilionaire. Ma pertama kali menggunakan internet pada 1995. Dia tidak menemui perkataan ‘beer’ dan ‘China’ sebaik sahaja menekan butang ‘search’.
Ma kemudian mewujudkan “Chinapage’ dan mendapat respon positif pelbagai pihak. Maklum balas ini membuka mata Ma untuk mewujudkan perniagaan berorentasikan Internet. Justeru, wujud Alibaba.com pada 1999.
Jack Ma menjadikan Alibaba raksasa di pentas e-dagang. IPO di New York pada 2014 merekodkan Alibaba sebagai syarikat yang memiliki nilai saham terbesar di dunia.
Meskipun dikritik dengan tuduhan Alibaba tidak melaksanakan usaha yang cukup untuk mengatasi jualan palsu, Ma masih lagi mampu memimpin Alibaba mencapai jualan rekod dunia. Pada 2016, Alibaba merekodkan perniagaan bernilai RM1.852 trilion.
Gambar bawah: Ibnu Hasyim, semasa melawat Turfan, Islam dan perusahaan anggur orang Islam di China, beberapa tahun lalu.

 Bekakang.. kincir angin sebagai janakuasa letrik.
 Antara restoran Islam di kawasan Turfan.
 Sebuah perkampungan Islam di Turfan, China.
Alibaba menetapkan maklamat mewujudkan 10 juta ruang perniagaan dan 100 juta pekerjaan dalam tempoh 20 tahun akan datang.
Ma menjadi berita utama di Forum Ekonomi Dunia kerana menyelar Amerika Syarikat (AS). Sepatutnya AS menyalahkan diri sendiri dalam isu ekonomi negara itu.
Jack Ma berada di tempat kedua dalam ‘World Greatest Leader 2017’. Selain e-dagang, Alibaba menjalinkan hubungan dengan Steven Spielberg’s Amblin Partners untuk memajukan industri hiburan.
Oleh : Amira-0803 
#laskarmalaya

No comments:

Post a Comment