Saturday 22 July 2017

Made In China: Menuju 100 Tahun Republik



Made In China
CHINA mengeluarkan hampir 80 peratus dari semua produk kegunaan dalam kehidupan seharian. “Made in China” terma yang digunakan bagi produk yang dihasilkan dari Tanah Besar.

Sejarah awalnya “Made in China” terhasil berikutan persaingan teknologi pada era Perang Dingin. Amerika Syarikat (AS), memburuk-burukkan jenama dan label buatan China.
Namun kini produk China adalah label yang paling dikenali di dunia. Industri perkilangan China yang pesat membangun, kos pengeluaran paling rendah, membuatkan China menjadi negara pengeksport terbesar di dunia.
Antara syarikat terkenal adalah BYD, Shenzhen Airlines, Huawei, dan TCL Corporation. China mengeluarkan 1.8 bilion tan simen merangkumi 60 peratus pengeluaran dunia.
Manakala per kapita pengeluaran melebihi 6 kali ganda tahap purata dunia. Produk telefon bimbit Made in China menguasai 70.6 peratus pengeluaran dunia.
Tahap per kapita pembuatan telefon adalah 10 kali ganda dari purata tahap pengeluaran global. Antara jenama telefon bimbit dari China Alcatel , Huawei , Lenovo Oppo, Vivo dan Xiomi.
80 peratus dari pendingin hawa juga dihasilkan dari Tanah Besar China. Tahap perkapita mencapai 17 kali ganda melebihi purata pengeluaran dunia.

Ibnu Hasyim bersama usahawan Melayu di negara China.

Ibnu Hasyim depan Masjid di Guangzhou, China.
Made in China 2025 yang didrafkan Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China bakal menjadi platform baharu. Majlis Kebangsaan China telah meluluskan pelan tersebut pada 19 mei lalu.
Rancangan bagi 10 tahun pertama adalah menumpukan usaha mempromosikan bidang pembuatan. Tiga langkah dicadangkan untuk mengubah China menjadi kuasa pembuatan yang terkenal menjelang tahun 2049.
Pada ketika itu China akan menyambut ulangtahun ke-100 penubuhan republik rakyatnya.
Oleh:Lisa
#laskarmalaya


No comments:

Post a Comment