Monday 6 November 2017

Rezeki Musim Tengkujuh, Jual Ubi Kayu..

 WARGA emas, Rahimah Yaakob, 60 (kiri, baju pink) mengambil peluang pada musim tengkujuh ini dengan menjual ubi kayu dengan harga RM2 satu kilogram (kg) di tepi jalan hadapan kedai kopinya di Kampung Bendang Luas. Foto Nik Abdullah Nik Omar


TUMPAT: Musim tengkujuh yang sudah bermula di negeri ini memberikan pendapatan lumayan kepada seorang warga emas yang menjual ubi kayu.
Setiap hari, Rahimah Yaacob, 60, mampu mendapat pulangan mencecah RM250 hasil daripada jualan ubi kayu yang dilonggok di hadapan kedai kopinya di Kampung Bendang Luas di sini.
Perniagaannya mendapat sambutan daripada orang ramai singgah untuk membeli ubi kayu sejak seminggu lalu dengan harga RM2 satu kilogram (kg).
Rahimah berkata, ubi kayu itu digali di kebunnya seluas 0.2 hektar dan dia mengupah orang kampung untuk menggali sebelum dilonggokkan di tepi jalan.
"Memandangkan musim tengkujuh sudah tiba, ramai pembeli datang dan ada yang membeli dalam kuantiti mencecah 30 kilogram (kg), malah bagi pembuat kuih yang berasaskan ubi kayu, boleh dikatakan setiap hari mereka akan datang membeli ubi kayu di sini," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.
 
Selain ubi kayu, dia turut menjual putu halba yang sangat popular di negeri ini setiap kali tiba musim tengkujuh yang menggunakan ubi kayu sebagai bahan asas.
Setiap petang, beliau dan anaknya, Norma Ibrahim, 35, akan memulakan perniagaan putu halba yang dijual dengan harga RM1 dua biji. (BH)


No comments:

Post a Comment