Sunday 26 February 2017

Ekonomi merosot, rakyat cari kerja di negara jiran.




KUBANG KERIAN: Lima atau 10 tahun akan datang, tidak mustahil rakyat Malaysia berhijrah ke negara-negara jiran ekoran masalah ekonomi kebelakangan ini.

Antara faktor utama ialah nilai ringgit Malaysia terus jatuh ditambah dengan beban hutang negara yang terus meningkat kepada lebih 800 bilion tahun ini.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS, Ustaz Fadhli Shaari berkata, kerajaan dilihat tidak serius untuk menangani keadaan tersebut daripada terus melarat.

Bahkan menurutnya pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak mampu menangani masalah berkenaan sebaliknya ia terus memberi beban kepada rakyat.

"Bantuan ini pun faedahnya atau interest yang ditanggung oleh rakyat setiap tahun setelah pelbagai subsidi lain ditarik balik oleh kerajaan.

"Tidak mustahil, sekiranya Barisan Nasional tidak ditumbangkan, lima atau 10 tahun akan datang, kita akan ke Thailand untuk buka kedai Tomyam," katanya.

Beliau berkata demikian pada siri ketiga ceramah mega anak muda pertahan Kelantan yang diadakan di Bandar Baru Kubang Kerian di sini malam tadi.

Turut menyampaikan ucapan Exco kerajaan negeri, Mumtaz Mad Nawi; Pengarah Strategi Dewan Pemuda PAS Malaysia, Shahir Sulaiman dan Ketua Armada, Syed Saddiq Abdul Rahman.

Ketua Pemuda PAS Kelantan itu menambah lagi, sokongan Melayu kepada Barisan Nasional khususnya Umno semakin suram selepas dua penggal.

Katanya, ia merupakan trend seorang Perdana Menteri Malaysia selepas Tun Dr. Mahathir Mohamed yang memegang jawatan itu melebihi 20 tahun.

PAS Kelantan mempunyai kelebihan satu kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) pada tahun 2004 ketika Tun Abdullah Badawi dilantik ke jawatan nombor satu itu.

Namun masuk penggal kedua pada Pilihan Raya Umum 2008, empat buah negeri diperintah oleh barisan pembangkang dikenali Pakatan Rakyat.

"Itulah situasi sekarang dibawah Perdana Menteri, Najib, ikutkan gaya sokongan rakyat semakin luntur cuma rakyat perlu fokus untuk tumbangkan BN," katanya. – HARAKAHDAILY 25/2/2017

PERHATIAN:
Tawaran peluang kerja di Korea Selatan. Persiapan kewangan perlu hanya RM3,000 sahaja termasuk khidmat dan tiket pesawat.

No comments:

Post a Comment